Il Grand' Inquisitor

Messiah in deSingel

Handels Messiah kan in principe op elk moment van het jaar uitgevoerd worden, maar omwille van het kerstverhaal tijdens het eerste deel krijgen we het meestal in deze periode te horen. Gisteren gebeurde dat in deSingel. Net zoals vier jaar geleden dirigeerde Daniel Reuss de Akademie für Alte Musik Berlin, het koor was deze keer Cappella Amsterdam.

Marianne Beate Kielland zong vier jaar geleden ook de altpartij. Haar stem is nog altijd piepklein en vibratoloos, enkel in de hoogte klinkt ze wat groter. Het lijkt alsof ze haar noten uitademt in plaats van ze echt te zingen. Je merkt wel dat ze moeite doet om betekenis aan de tekst te geven, maar ze loopt constant tegen haar technische grenzen. "O thou that tellest good tidings to Zion" werd tot vervelens toe uitgerokken. Haar manier van zingen leek aanvankelijk redelijk te passen bij "He was despised", maar het is een oppervlakkige schoonheid waar Christus' pijn niet uitkwam.

De sopraan Rebecca Evans presteert een stuk beter. Haar stem projecteert goed en ze zingt met een duidelijke uitspraak. De lange reeks recitatieven die leiden tot "Rejoice greatly", werden verlevendigd met subtiele kleuren. Ze zong een propere "I know that my redeemer liveth", maar er ging weinig inleving van uit, waardoor ze me niet kon ontroeren. De twee mannelijke solisten deden dat wel.

In de eerste plaats was er Thomas Walker, die als een volleerde Evangelist de tenorpartij zong met de nodige dramatiek. De lange lijnen van "Ev'ry valley" zong hij met het grootste gemak, inclusief wat geïnterpoleerde hoge noten en zelfs een triller. Het arioso "Behold, and see" was ontroerend mooi, waarna hij "But Thou didst not leave" zonder veel spektakel maar met des te meer eenvoud uitvoerde.

Hij werd echter nog overtroffen door Roderick Williams. Zijn technische stembeheersing is verbluffend. Hij opent gewoon zijn mond en zonder een spier te vertrekken, beginnen prachtig diep resonante basklanken te stromen over een ongelooflijk breed dynamisch spectrum. Het meest indrukwekkend was zijn laatste aria. Hij begon het recitatief "Behold, I tell you a mystery" piano en bouwde dat via een lang uitgerokken crescendo op tot forte, gevolgd door een schitterende "The trumpet shall sound". Daaraan koppelt hij ook nog eens intelligente tekstinterpretatie. In zijn bio staat dat hij ook regelmatig liedrecitals zingt... en dat zou ik wel eens willen horen.

Publicatie: zondag 14 december 2008 om 20:16
Rubriek: Oratorium