Il Grand' Inquisitor

Twee opera's in Milaan

De afgelopen week was ik in Milaan voor de algemene vergadering van Juvenilia en heb daar toen ook twee operavoorstellingen gezien. De zaal van het Teatro alla Scala wordt momenteel gerenoveerd. Tijdens de werken worden de voorstellingen opgevoerd in het gloednieuwe Teatro degli Arcimboldi.

Een van de problemen is dat deze zaal zich niet in het centrum van Milaan bevindt. Maar er gaan pendelbussen van het centrum naar de zaal... een rit van ongeveer een half uur. Een tweede probleem is dat de zaal - naar mijn gevoel - eerder geschikt is voor concerten dan voor opera-uitvoeringen. Zeker op het tweede balkon is de balans tussen het orkest en de zangers in het voordeel van het orkest. Het eerste balkon is al iets beter, maar nog niet van dezelfde kwaliteit als in een "echt" operahuis.

De eerste voorstelling die ik er zag was Beethovens Fidelio. Na de voorstelling in Parijs vorig seizoen en in Antwerpen dit seizoen, was dit mijn derde Fidelio op een jaar tijd... wat een beetje teveel van het goede is. De slaapverwekkende productie van Werner Herzog hielp niet veel. Gelukkig was er Riccardo Muti om wat vaart in de voorstelling te brengen. Bij de zangers viel vooral de Florestan van Robert Dean Smith en Hans Tschammer als Rocco op. Waltraud Meier was een zwakke Leonore.

Rossini's L'Italiana in Algeri was een stuk boeiender. De productie van Jean-Pierre Ponnelle dateert van 1972 en is bijna voorhistorisch te noemen... dit soort traditionele ensceneringen zien we zelfs in Luik niet meer. Maar dat is allemaal niet belangrijk als zangers zoals Michele Pertusi (Mustafa) of Juan Diego Flórez (Lindoro) op scene staan. Spijtig genoeg was Vesselina Kasarova ziek, maar ze werd meer dan behoorlijk vervangen door Mary Ann McCormick.

Publicatie: maandag 14 april 2003 om 12:36
Rubriek: Opera