Il Grand' Inquisitor

Elias in Antwerpen

Het Octopus Symfonisch Koor werd in het jaar 2000 opgericht en dat zilveren jubileum werd gisteren gevierd in de Koningin Elisabethzaal met opvoering van Elias.


(foto © Wouter Maeckelberghe)

Bart Van Reyn dirigeerde het orkest Casco Phil en het Octopus-koor. Het blijft een van mijn favoriete oratoria en het is altijd een belevenis om het live te horen. Hij gaf een gezwinde lezing van Mendelssohns oratorium, het grote koor liet een mooie homogene klank horen met een goede dynamiek.

De titelrol werd gezongen door Werner Van Mechelen. Met Klingsor nog in zijn stem opende hij meteen met een indrukwekkende "So wahr der Herr". De confrontatie met de "Propheten Baals" is een puur genot om te horen, hoe hij de spanning opbouwt of venijnig de spot met hen drijft. Maar daarnaast brengt hij ook intimiteit in "Herr, Gott Abrahams" of een aangrijpende "Es ist genug". Enkel de snelle Hammer-loopjes in "Ist nicht des Herrn Wort wie ein Feuer" brengen hem soms in ademnood.

Ook Robert Murray kon me overtuigen met zijn stralende tenor en goede tekstprojectie. Ik was iets minder gecharmeerd door de twee vrouwelijke solisten. Ilse Eerens zingt weliswaar alle noten, maar kon me toch niet ontroeren, zelfs niet met "Höre, Israel". Op expressief vlak blijft het allemaal teveel eenheidsworst. Inez Carsauw begon ook vrij bleek aan de avond, maar kwam vooral in het tweede bedrijf meer in haar rol en liet mooie kleuren horen in de Königing-scène met Elias "Der Herr hat dich erhoben".

Publicatie: zondag 14 december 2025 om 09:18
Rubriek: Oratorium