Il Grand' Inquisitor

Don Pasquale in Luik

De nieuwe Luikse productie van Don Pasquale is een onderhoudende voorstelling waar ook de speelvreugde bij de zangers ervan afspat.


Don Pasquale (foto © ORW)

De regisseur Mirabelle Ordinaire heeft het verhaal verplaatst naar de jaren '50 van de vorige eeuw in Litte Italy in New York. Haar zus Philippine Ordinaire heeft daarvoor een realistische decor gebouwd met aan de ene kant van de straat een Italiaans restaurant en aan de andere kant een kapsalon. Naast uitbater van de pizzeria is Don Pasquale ook een lokale maffiabaas, en Norina is de kapster. De hele voorstelling heeft vaart en humor, er is veel bedrijvigheid met kleine karakters die de buurt verlevendigen. Ook de koorregie is interessanter dan wat we meestal zien in Luik.

De over het algemeen uitstekende bezetting lijkt zich ook kosteloos te amuseren met Donizetti's komische opera. In de eerste plaats Don Pasquale zelf, die bezet is met niemand minder dan Ambrogio Maestri. Hij is natuurlijk gepokt en gemazeld als Falstaff en dat merk je ook in zijn Don Pasquale. Elk woord is verstaanbaar en krijgt een eigen kleur of expressie mee, zijn gesproken briefscène is een referentie. In de finale van het tweede bedrijf - "È rimasto là impietrato" - krijg je zowaar medelijden met hem, naar analogie met Falstaffs monoloog "Mondo ladro". Hier merk je ook waar Verdi een paar lepeltjes mosterd gehaald heeft, net als in de finale van de opera "La moral di tutto questo".

De speelvreugde vindt een hoogtepunt in het geniale ratelduet "Cheti cheti immantinente" met Malatesta. Marcello Rosiello is een degelijke Malatesta, die in "Bella siccome un angelo" wel een paar hoge noten vermorzeld. Ondanks zijn bel canto-ervaring zijn de topnoten van Maxim Mironov ook niet meer wat ze zijn moeten, maar als Ernesto zingt hij wel een mooie "Com'è gentil". Maria Laura Iacobellis is een lyrische Norina, die iets meer vocaal gewicht heeft dan de traditionele soubrette wat warmte geeft aan haar cavatina "Quel guardo il cavaliere" zonder de coloraturen te verwaarlozen.

Publicatie: donderdag 29 mei 2025 om 08:56
Rubriek: Opera