Il Grand' Inquisitor

Christoph Prégardien in Schwarzenberg

Mijn Schubertiade-week werd afgesloten met een concert van Christoph Prégardien. Het was tevens het eerste concert deze week waarin ook liederen van iemand anders dan Schubert te horen waren.


(foto © Schubertiade Schwarzenberg)

Die componist was Beethoven met vijf van zijn Engelstalige volksliederen, een vrij onbekend deel van Beethovens liedoeuvre. George Thomson had aan verschillende componisten (naast Beethoven, ook bv. aan Haydn) gevraagd om bewerkingen van Schotse, Ierse en Welshe volksliederen te maken. Naar verluidt, betaalde hij daar uitzonderlijk goed voor, wat misschien verklaart dat Beethoven zomaar eventjes 179 bewerkingen bij elkaar gepend heeft. Die bewerkingen waren voor pianotrio, waardoor we naast Daniel Heide ook de violiste Franziska Hölscher en cellist Jens Peter Maintz te horen kregen.

Op zich zijn het wel leuke bewerkingen, toch de vijf liederen die we gisteren te horen kregen. Maar om er een heel recital mee te vullen, zou wat overdreven zijn. Prégardiens Engelse uitspraak staat trouwens niet op het niveau van zijn Duits, waardoor ik constant het programmaboekje nodig had om enigszins te ontcijferen wat hij wou zeggen. De aanwezigheid van een pianotrio nodigt uiteraard uit om ook kamermuziek op te voeren. Zo kregen we als ouverture Schuberts "Klaviertriosatz" Notturno, wat al dan niet toevallig, passend gevolgd werd door de Schotse bewerking van Sunset. En na de Beethovenliederen hoorden we zijn Gassenhauer-Trio met de aanstekelijke derde beweging op een thema van "Pria ch'io l'impegno".

Na de pauze kwamen dan de Schubertliederen. Ze begonnen met drie "normale" versies van klassiekers zoals Der Musensohn. Prégardien treft meteen de juiste treurige toon voor Im Frühling en laat de onfortuinlijke protagonist nog wat verder wegzakken in zijn verdriet voor de twee laatste strofen. Dit werd vervolgd door een doorleefde uitvoering van Erlkönig, wat overging in Wandrers Nachtlied II... in een bewerking voor pianotrio van ene Wolfgang Renz. In het geval van het Goethe-lied werkte dat vrij goed, voor andere iets minder. De toegevoegde viool en cello maken de inleiding van Nacht und Träume te zwaar en sfeerloos. En als nadien de viool de zangstem af en toe verdubbelt, dan onstaat er teveel competitie.

Met nog twee bisnummers - een bewerkte Der Lindenbaum en een Beethoven-volkslied - kwam deze zeer geslaagde Schubertiade-week ten einde...

Publicatie: zondag 26 juni 2022 om 07:13
Rubriek: Liedrecital