Il Grand' Inquisitor

Johannes Held in Sindelfingen*

Het sympathieke "Der Zwerg" werd vandaag afgesloten met een kamermuziekconcert door het Morgenstern Trio en de bariton Johannes Held, die tevens artistiek leider is van het Liedfestival.

Het Morgenstern Trio (piano, viool en cello) begeleidde Johannes Held in Mahlers Lieder eines fahrenden Gesellen, in een versie bewerkt voor klaviertrio. Het was opmerkelijk dat Held ook neerzat tussen de drie andere muzikanten. Het eerste lied, Wenn mein Schatz Hochzeit macht, werd vrij traag uitgevoerd. Maar die traagheid werkte wel goed om de gemoedstoestand van deze Wanderer duidelijk te maken die doelloos door de wereld dwaalt, alleen met zijn pijn. Ging heut morgen übers Feld was een lyrisch rustpunt waarbij Held iets teveel naar zijn kopstem ging naar mijn smaak. Hij heeft hoe dan ook een uniek stemgeluid - dat ik hoop eens echt live te kunnen horen - met veel expressieve mogelijkheden. Die werden efficiënt aangesproken in Ich hab ein glühend Messer met een dramatische begin, een mooi dromerig middendeel en een waanzinnig slot. De berusting komt in Die zwei blauen Augen in een vertolking die me wat aan het Nebensonnen/Leiermann-tweeluik deed denken.

Als originele tegenhanger van deze vier Mahler-liederen had hij ook vier liederen uitgekozen uit de Dreigroschenoper en die samengevoegd tot een cyclus die hij de "Lieder eines unmoralischen Menschen" gedoopt heeft. Hiervoor werd hij enkel begeleid door een blootvoetse Catherine Klipfel aan de piano. Na Mahler is Weill wel een totaal andere klankwereld en vraagt ook een andere zangstijl, die Johannes Held tot in de puntjes beheerst. Die Moritat von Mackie Messer brengt hij als een grote, vertelde ballade, waarbij hij verschillende accenten en zelfs vocale geluidseffecten kon introduceren. Voor Die Ballade von der sexuellen Hörigkeit schakelde hij over naar een cabaretstijl, en we kregen weer een andere stem te horen in de meeslepende Kanonensong. De Zuhälterballade was een verrassende keuze, aangezien het eigenlijk een duet tussen Macheath en Jenny is. Hier komt zijn kopstem wel goed tot zijn recht voor de vertolking van de tweede strofe van het "junges Ding" Jenny, evenals in het opmerkelijk vocaal heen-en-weer schakelen voor de laatste strofe in echte duetvorm.

Na de pauze voerde het Morgenstern Trio Verklärte Nacht uit, Schoenbergs strijksextet, ook hier in een bewerking voor klaviertrio. Dit werk is geïnspireerd op Dehmels gelijknamig gedicht en Johannes Held droeg dit gedicht dan ook vooraf voor. Na een lang applaus hernamen ze de volledige Lieder eines fahrenden Gesellen... als bisnummer kan dat tellen.

Publicatie: donderdag 6 augustus 2020 om 21:31
Rubriek: Liedrecital