Il Grand' Inquisitor

Kitty Whately in Oxford

Het Oxford Lieder Festival heeft dit jaar als thema "Tales of beyond - magic, myths and mortals". Het eerste recital dat ik hoorde lag, met sprookjes en andere vertellingen, volledig in die lijn. De mezzo Kitty Whately werd aan de piano begeleid door Simon Lepper.

Het was een volledig Engelstalig programma, met veel onbekende muziek en verschillende mij onbekende componisten. De componist van het eerste lied The Siren was echter wel bekend. Jonathan Dove componeert een stormachtige piano-proloog om over te schakelen naar een musicalachtig begin voor "And if I sing along those coral beaches ...". Dat soort muziek blijkt Kitty Whately goed te liggen. Zeker als ik een sprong maak naar het einde van het recital, waar ze vier Sondheim-songs uit "Into the Woods" zong: een collage-musical met verschillende sprookjesfiguren met bijvoorbeeld Assepoester in On the Steps of the Palace, of Moments in the Woods met een bakkerin die "a moment" heeft met de prins in het bos.

Het is in dit repertoire dat ze me het meest kon overtuigen. Voor de "echte" liederen wordt haar stem lelijk luid als ze noten aan de bovenkant van haar tessituur moet zingen. Maar dat neemt niet weg dat ze ook af en toe "een moment" heeft. Zo gaf ze een spannende vertelling van Rebecca Clarkes The Seal Man of een intieme vertolking van Herbert Howells' King David. Ze treft perfect de melancholie van David als hij dialogeert met een nachtegaal en tot een ontroerend slot komt:

And the King in the cool of the moon
Hearkened to the nightingale's sorrowfulness,
Till all his own was gone.

Tussen de liederen door las ze thematisch verwante gedichten voor. Zo kwam na The Siren het gedicht Siren Song van Margaret Atwood, en een extract uit Godiva van Lord Tennyson was een inleiding tot Godiva. En alhoewel dit "monodrama" speciaal voor haar en voor dit recital gecomponeerd werd door Juliana Hall, werd ook dit ontsierd door haar beperkte dynamische beheersing. Maar gelukkig kwam nadien dus Sondheim, inclusief één van zijn bekendste songs, Send in the Clowns, als enige bisnummer.

Publicatie: vrijdag 18 oktober 2019 om 22:25
Rubriek: Liedrecital