Il Grand' Inquisitor

Mark Padmore in Zeist

Voor het avondconcert gisteren had het Liedfestival Mark Padmore en Julius Drake uitgenodigd voor een Engels-Frans programma. Padmores recent recital in de Munt indachtig, was ik met gemengde verwachtingen naar het recital getrokken. Het resultaat bleek inderdaad extreem gemengd te zijn...


(foto © Marco Borggreve)

De eerste helft van de avond was volledig gewijd aan liederen van Britten. Drie Purcell-bewerkingen van religieus getinte liederen - A Morning Hymn en An Evening Hymn met daartussen Job's Curse - openden het recital. Het is lang geleden dat ik Padmore zo mooi en vol heb horen klinken. Ik ben de cyclus Winter Words nog maar zelden live tegengekomen, alhoewel het een kleurrijke collectie liederen is van een man die terugblikt op gebeurtenissen in zijn leven. Zanger en pianist kunnen al hun expressieve mogelijkheden volledig uitbuiten. Padmore en Drake deden dat ook om treinen, krakende tafels en hemelse melodieën op indrukwekkende wijze uit te beelden.

Ligt het aan het feit dat Britten zijn liederen voor Peter Pears geschreven heeft, dat deze liederen ook perfect in de stem van (Engelse) tenors met vocale beperkingen liggen ? Hoe dan ook, de overgang naar de pauze met liederen van Fauré en Hahn kwam als een shock.

In Mandoline werd Padmore een diseur in plaats van een zanger, er was geen sprake van de noodzakelijke lichtvoetige elegantie, hoge noten werden met een soort niet-dragende kopstem gezongen. En sourdine werd dan weer ontsierd door een twijfelachtige intonatie. De hoge noten van Hahns Chanson d'automne kwamen er ook vermassacreerd uit. La bonne chanson ligt mijlenver van zijn vocale mogelijkheden. We weten allemaal dat zingen moeilijk is, maar het is niet de bedoeling dat het publiek dat merkt... Faurés comlexe cyclus was hard labeur van begin tot einde. Op het einde van Avant que tu ne t'en ailles dacht ik zelfs dat hij een beroerte zou krijgen.

Gelukkig had ik nog een goede Britten-cyclus gehoord en is er altijd Julius Drake om de balans terug naar het midden te trekken, maar ik verliet de zaal toch met een slecht gevoel.

Publicatie: zondag 19 mei 2019 om 07:50
Rubriek: Liedrecital