Il Grand' Inquisitor

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Juist... Der Hirt auf dem Felsen staat op het programma. Een tweede quasi-zekerheid zijn in dat geval ook de Sechs deutsche Lieder van Ludwig Spohr. Die Spohr-liederen heb ik al vaker gehoord, altijd in combinatie met het Schubertlied en altijd ben ik weer ontgoocheld in deze liederen. De vrij vlakke expressie van Deshayes hielp ook niet echt. Zelfs als je in Zwiegesang een dialoog met de klarinet verwacht, blijft ze mooi en braaf zingen. Tristan Pfaff bleef ook op de achtergrond als een kleurloze begeleider.

Der Hirt auf dem Felsen is eigenlijk een sopraanlied en ik denk niet dat ik het ooit door een mezzo heb horen zingen. Het voordeel is dat de "Wiederhall der Klüfte" voor een keer voldoende klank heeft, maar daar staat tegenover dat de hogere noten wat schreeuwerig waren. Het was wel origineel om ook Ich schleiche bang' und still herum op het programma te zetten. Dat is ook een sopraanaria-met-klarinet, uit Schuberts Die Verschworenen, en was het best geslaagde lied van de avond. Als intro tot deze twee Schubertliederen speelde Pfaff nog solo het Schwanengesang-Ständchen in het arragement van Liszt.

Pianist en klarinettist traden ook een paar keer samen op, met bijvoorbeeld Liebesleid van Fritz Kreisler of het "Concertino voor klarinet en piano" van Weber... dat was meteen het opwindendste moment van een voor de rest voortkabbelende avond waarbij ik constant op mijn honger bleef zitten. Met Poulencs Les chemins de l'amour en een herneming van het Spohr-Wiegenlied namen ze afscheid.

Publicatie: maandag 6 november 2017 om 22:53
Rubriek: Liedrecital