Il Grand' Inquisitor

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.


Farrington (Counterparts)

Dubliners verwijst uiteraard naar de collectie kortverhalen van James Joyce. Andrew Synnott heeft er twee verhalen uitgekozen en ze elk als een eenakter gecomponeerd van telkens ongeveer een half uur lang.

Counterparts gaat over Farrington, een klerk die op kantoor constant op zijn kop krijgt van zijn chef Alleyne, op café wordt van hem geprofiteerd en als hij 's avonds thuiskomt geeft hij zijn zoontje Tom een pak slaag. The Boarding House wordt uitgebaat door Mrs. Mooney. Op het moment dat haar dochter Polly een relatie begint met een van de huurders, Bob Doran, probeert ze hem zover te krijgen dat hij met Polly huwt.

Het libretto is van Arthur Riordan. Het oorspronkelijke kortverhaal "The Boarding House" heeft amper dialogen. Hij lost dat op door Jack, de zoon van Mrs. Mooney, een soort vertellersrol te geven en daarnaast een hoop dialogen te verzinnen.


Mrs. Mooney, Polly (The Boarding House)

De muziek van Andrew Synnott klinkt modern, maar is toch heel toegankelijk en goed zingbaar. De muzikale begeleiding is zeer beperkt en bestaat uit een piano, die hij zelf bespeelde, en een strijkkwartet. Ook de bezetting blijft beperkt met zes zangers voor de negen rollen in Counterparts en vier zangers voor The Boarding House.

De zes zangers zongen in de twee eenakters. Cormac Lawlor zong een overtuigende Farrington met een stevige bas-bariton. De bariton David Howes zong daarentegen Jack met veel druk op zijn stem en het occasioneel gebrul. Emma Nash heeft een mooie lichte sopraan voor Polly, terwijl mezzo Anna Jeffers een venijnige Mrs. Mooney zong. Andrew Gavin, zowel Alleyne als Bob, heeft een goede tenor die nog wat beperkt is in de hoogte.

Annabelle Comyn was verantwoordelijk voor een efficiënte regie binnen de mogelijkheden van een congreszaal. Hoe dan ook, het zijn twee leuke werkjes die een aanwinst kunnen betekenen voor het operastudio-repertoire.

Publicatie: woensdag 1 november 2017 om 21:34
Rubriek: Opera