Il Grand' Inquisitor

Angelo Pollak en Karola Pavone in Zeist

Vanmiddag stond er een tweede duorecital op het programma van het LiedFestival Zeist met twee jonge zangers... de Oostenrijkse tenor Angelo Pollak en de Italiaanse sopraan Karola Pavone.

Angelo Pollak en zijn zus en pianiste Fiona Pollak heb ik een paar jaar geleden eens gehoord tijdens een "Meisterkurs" in Schwarzenberg. Hij was toen nog een jonge zanger met vooral veel stralende tenornoten. Hij is nog altijd jong, de fantastische homogene tenorstem is er ook nog, maar ondertussen is er een interpretatieve diepgang bijgekomen die hem meteen in het peloton van de jonge liedtenors brengt.

Het beste voorbeeld daarvan zijn twee grote Schubert-liederen die hij op indringende manier vertolkte. Im Frühling was doordrongen van het verdriet van de protagonist die in elke lentebloesem herinnerd wordt aan zijn overleden geliefde. Ook de vooruitblik op de dood in Nachtstück werd met de nodige maturiteit gezongen.

In het deel na de pauze met Karola Pavone kregen we heel ander repertoire te horen. Samen met de pianist Boris Radulovic, de violist Eduard Bayer en cellist François-Marie Lhuissier bracht ze een selectie uit de Scottish Songs van Beethoven.

Pavone zingt met een priemende stem, die toch enigszins opgenomen werd in het spectrum van de viool en cello, wat haar soms moeilijk verstaanbaar maakte. De keuze van liederen varieerde van een melancholische The lovely lass of Inverness over een opgewekte Bonnie laddie, highland laddie tot een ingetogen Again, my lyre, yet once again als slotlied.

Ze voegde er nog een Schots bisnummer aan toe met een bekende melodie, waarbij ze het publiek aan het zingen kreeg. Angelo Pollak keerde ook nog eens terug voor een toegift, na Wien, Wien, nur du allein zie ik hem zo in een of andere Weense operette.

Publicatie: zondag 21 mei 2017 om 22:16
Rubriek: Liedrecital