Il Grand' Inquisitor

Tosca in Luik

De Waalse Opera sluit het jaar voor een keer niet af met een luchtige operette, maar met Puccini's kaskraker Tosca in de klassieke enscenering van Claire Servais met een dubbele bezetting voor de drie hoofdrollen. Ik hoorde gisteren de eerste bezetting.

Opvallend is dat, net zoals zeven jaar geleden, Ruggero Raimondi weer Scarpia zingt. Indertijd was de aftakeling van zijn stem al ingezet, ondertussen is het vocaal verval totaal. Zijn stem klinkt droog en monochroom en, afgezien van een paar maten in het begin van het tweede bedrijf, slaagt hij er niet meer in om drie noten na elkaar legato te zingen. Een Scarpia met een kortademig Sprechgesang is niet wat ik wil horen. Ik kan begrijpen dat sommige zangers moeilijk afscheid kunnen nemen van het podium, maar dit begint zielig te worden.

Barbara Haveman had ooit een prachtige lyrische sopraan, maar ze begint zich de laatste jaren meer en meer toe te leggen op spinto-rollen. Die transformatie is wel gedeeltelijk gelukt. Haar middenstem is verder uitgebouwd en klinkt mooi donker. Maar dat lijkt ten koste gegaan te zijn van haar hoogte. Die is vooral onwaarschijnlijk luid - van het type van een snerpend brandalarm - en met heel veel vibrato.

Desalniettemin zong ze een uitstekende "Vissi d'arte". Haar crescendo naar de laatste "perchè Signor" klonk zelfs mooi, daarna lukte ook een zwevende subito-piano voor "ah perchè". Dat had ik wat vaker willen horen. Die nuance kwam uiteindelijk ook in het duet met Cavaradossi in het derde bedrijf.

Haar Cavaradossi was Marc Laho, wiens stem ook ander repertoire opzoekt. Ooit zong hij het belcanto van Rossini en Bellini, maar zijn stem is baritonaler geworden. Ik vreesde vooraf dat Cavaradossi een te grote stap zou zijn, maar dat blijkt helemaal niet het geval te zijn.

Hij geeft een authentieke vertolking en met schitterende frasering, inclusief mijn geliefde Pucciniaanse portamenti, was het een hele avond genieten. Daarnaast liet hij ook mooie tekstnuances horen in bijvoorbeeld "Recondita armonia" en stond zijn stem er ook voor de heroïsche uitbarstingen van "Vittoria, vittoria".

Publicatie: woensdag 24 december 2014 om 09:34
Rubriek: Opera