Il Grand' Inquisitor

Henk Neven in Zeist

Het Liedfestival Zeist is het afgelopen jaar drie keer uitgesteld geworden, maar gisteren is de vijfde editie dan toch van start kunnen gaan... omhuld in herfstkleuren in plaats van het gebruikelijk lentegroen. Henk Neven en Hans Eijsackers gaven gisteren het eerste avondrecital.


(foto © Marco Borggreve)

Het festivalthema dit jaar is: "Van fin de siècle naar nieuwe stromingen". We kunnen dus recitals verwachten met veel muziek van rond 1900. In dit eerste recital werd daarenboven ook gekeken naar nieuwe ontwikkelingen, en in het bijzonder de opkomst van de (geluids)film. Wie aan de doorsnede van film en lied denkt, komt al snel uit bij Don Quixote van Pabst uit 1933.

De omstandigheden zijn genoegzaam bekend: er werd aan verschillende componisten gevraagd om muziek te componeren voor de legendarische Chaliapin en uiteindelijk was Jacques Ibert de gelukkige wiens muziek in de film gebruikt werd. De muziek van Ravel kwam te laat, maar zijn Chansons de Don Quichotte à Dulcinée kreeg wel een vaste plaats in menig liedrecital. Henk Neven zong beide versies, Ibert aan het begin en Ravel aan het einde van de avond.

Eijsackers geeft de Spaanse ritmes aan en Neven zingt Chanson du départ in vlekkeloos Frans en donker timbre met een bariton die ook in de diepte mooi resonant blijft. Het Chanson de la mort de Don Quichotte is een voorbeeld van aangrijpend piano-zingen inclusief de hoge slot-aaah waarmee Don Quichotte zijn laatste adem uitblaast. Het Chanson à boire is de ideale uitsmijter van een recital, maar ik had toch het gevoel dat na een lang recitalprogramma de vermoeidheid begon toe te nemen en bijvoorbeeld Chanson romanesque niet meer de nodige nuances kreeg.

Om het filmthema door te trekken doorheen het programma werden ook een aantal liederen uit andere films, zoals Les portes de la nuit, gekozen. Neven kroop even in de huid van Yves Montand en gaf onder andere een aangrijpende uitvoering van Kosma's Les feuilles mortes. Uit het chansonrepertoire kregen we ook Nantes van Barbara, die dit chanson schreef naar aanleiding van het overlijden van haar vader. Kippenvel. Ravels Kaddish, het joods gebed dat naar verluidt door de oudste zoon gezongen wordt bij het overlijden van de vader, werd gezongen vanop het balkon. Dit is allemaal geen toeval, gezien het overlijden vorig jaar van Aat Klompenhouwer, de voorzitter en "vader" van dit festival. Ondertussen werd ook al bekend gemaakt dat Henk Neven en Hans Eijsackers volgend jaar het artistiek leiderschap zullen overnemen van Robert Holl.

In de rest van het recital werd gekozen voor meer traditioneel Frans liedrepertoire, waarbij Verlaine een tweede rode draad werd... van Debussy's Trois mélodies de Verlaine tot een paar hits van Fauré... van Mandoline en Prison - de timing was zo perfect dat net bij "la cloche ... tinte [doucement]" het klokje van de Broederkerk weerklonk - tot Spleen.

Publicatie: zaterdag 23 oktober 2021 om 08:52
Rubriek: Liedrecital