Il Grand' Inquisitor

Christoph en Julian Prégardien in de Munt*

Afgelopen maandag plande de Munt een recital met Christoph en Julian Prégardien. Dat recital is effectief doorgaan, weliswaar in een lege zaal, maar werd opgenomen en vandaag online ter beschikking gesteld. Michael Gees was de pianist van dienst.

Een aantal jaar geleden hebben vader en zoon Prégardien een CD opgenomen met de toepasselijke titel Father and Son en het was grotendeels de inhoud van die opname die we vandaag te horen kregen. In het openingslied, Mozarts Sehnsucht nach dem Frühlinge, zongen ze nog afwisselend een strofe. Maar vanaf het tweede lied, Abendempfindung, werd bijna alles uitgevoerd als een echt tweestemmig duet in bewerkingen van Julian Prégardien en Michael Gees.

Nu, ik moet zeggen dat ik vooraf sceptisch stond tegenover een recital met twee tenors. Maar hun stemmen verschillen voldoende om toch niet eentonig te worden. De afgelopen jaren is mijn appreciatie voor Christoph Prégardien gegroeid, terwijl die van zijn zoon geslonken is. In dit recital was Julian Prégardien wel in veel betere doen dan hoe ik hem de laatste keren gehoord heb. Hij zingt weer met wat meer vibrato en hij komt iets minder schreeuwerig over, een enkele uitzondering niet te na gesproken.

Het programma combineerde ook een aantal onbekende liederen van Friedrich Silcher met overbekende "Deutsche Volkslieder" van Brahms. Maar de hoofdbrok was toch Schubert met een mooie melancholische vertolking van Des Fischers Liebesglück of de uitdrukking van de verstikkende leegte van de windstille zee in Meeresstille. Ballade-achtige liederen zoals Der Zwerg lenen zich uitermate voor een duetbenadering. Het begint als een duet, waarna de dialoog tussen de koningin en de dwerg zich weerspiegelt in een dialoog tussen zoon en vader, met een stormig pianoslot van Michael Gees. Erlkönig mocht ook niet ontbreken, waarbij de versen van de verteller onder beide zangers verdeeld werden en met uiteraard Julian als kind (in dit geval wel zonder vibrato, met lelijk gebrul en ontsporende intonatie) en Christoph als vader. Het was een leuk idee om de stem van de Erlkönig als duet uit te voeren als een dubbele verleidingsactie.

Het recital werd stemmig afgesloten met een echt Schubertduet, Licht und Liebe, en Nacht und Träume...

Publicatie: woensdag 3 februari 2021 om 21:34
Rubriek: Liedrecital