Il Grand' Inquisitor

Julian Prégardien in AMUZ

Dreigende sneeuwluchten, temperaturen die met het vriespunt flirten... AMUZ had geen beter weekend kunnen uitkiezen voor een opvoering van Schuberts Winterreise, met Julian Prégardien en Masato Suzuki aan de pianoforte.

De kille, wat afstandelijke, akoestiek van de Sint-Augustinuskerk is niet ideaal voor liedrecitals. Maar na een aantal liederen geraak je toch in de sfeer die gedetailleerd opgebouwd werd door Julian Prégardien. Het was een vrij snelle Winterreise. Daar is op zich niets mis mee, ten minste als dat niet voor tekstconflicten zorgt.

De eerste zin van Rückblick - "Es brennt mir unter beiden Sohlen" - werd bijvoorbeeld nogal letterlijk genomen: het lied vliegt vooruit en Prégardien struikelt over zijn tong. Ook Die Krähe wordt zo snel gebracht dat kraai in de piano meer als een hysterisch fladderende kolibri klinkt. Afgezien van de snelheid was Die Krähe bijvoorbeeld best wel interessant, met een afgemeten staccato als de Wanderer de kraai aanspreekt of een verrassend portamento op het einde bij "Grabe".

Maar waar het Schubertgezang van Julian (net zoals bij Christoph) Prégardien tegenwoordig voor bekend staat, is het toevoegen van allerlei versieringen. Vaak is het maar een extra appogiatura of een heel vrij rubato, soms verandert hij de noten, en af en toe worden het echte versieringen zoals op "Gefährte" in Gute Nacht. Het gevaar van dat geïmproviseer (als het dat effectief is) is dat het soms ook misgaat, zoals in Täuschung. Of de woordomwisseling in Gute Nacht - "an dich hab' ich gedacht" wordt een paar keer "ich hab' an dich gedacht" - ook tot een doordachte dichterlijke vrijheid behoort, was niet helemaal duidelijk.

Verdere markante momenten waren de lange pauze tussen Einsamkeit en Die Post, en voor Der Leiermann werd iets op de snaren van de pianoforte gelegd, waardoor het gedreun van de draailier nog wat geprononceerder werd met een opvallend zelfverzekerde Wanderer die verder de sneeuw trotseert samen met de Leiermann...

Publicatie: zondag 15 januari 2017 om 17:36
Rubriek: Liedrecital