Il Grand' Inquisitor

Béatrice et Bénédict in het Muntpaleis

De productie van Béatrice et Bénédict had een feestelijke heropening van de Munt moeten worden. Maar de uitlopende renovatiewerken maakten dat de Munt beslist heeft om uit te wijken naar het Muntpaleis op de terreinen van Tour & Taxis.


foto © Bernd Ulhig

Het Muntpaleis is een grote tent, min of meer vergelijkbaar met wat de Waalse Opéra als tijdelijk onderkomen gebruikte tijdens hun renovatieproject. Het Muntpaleis heeft onvermijdelijk dezelfde nadelen met een luidruchtige ventilatie en politiesirenes, helikopters en regen die akoestisch door het tentzeil breken. De akoestiek zelf is vrij hard met - toch op de plaats waar ik zat - soms vreemde echo's. De gerecupereerde zetels uit de Munt zorgen wel voor zitcomfort met extra beenruimte.

Berlioz' Béatrice et Bénédict is gebaseerd op het blijspel "Much ado about nothing" en daarmee vervult de Munt haar bijdrage aan het Shakespeare-jaar. Maar wie denkt dat een "blijspel" zich automatisch vertaalt in een komedie heeft buiten regisseur Richard Brunel gerekend. Een opera die minder bekend is én daarenboven vol dialogen zit, geeft een regisseur blijkbaar een vrijbrief om zijn goesting te doen met het werk.

De geënsceneerde ouverture is al een veeg teken. De opera begint normaal gesproken met de triomfantelijke terugkeer van de soldaten. Hier zijn we echter in het oorlogsgebied zelf in een grijs, kapot gebombardeerd gebouw met een fotowand van gesneuvelden. Het zet meteen een domper op de feestvreugde. Daar valt eventueel nog mee te leven, evenals de herschikking van een aantal aria's... maar de grootste ingreep is de rol van de kapelmeester Samarone. Hij is namelijk ook verliefd op Héro en verstoort haar huwelijk met Claudio door haar valselijk te beschuldigen van ontrouw. Héro en Claudio trouwen dus niet en de opera eindigt in mineur.

Nu, ik heb al veel meegemaakt, maar een regisseur die erin slaagt om een luchtige komedie om te buigen tot een tragedie slaat werkelijk alles. Het resultaat is een onsamenhangende voorstelling waarin alle logica ontbreekt. En dat is des spijtiger omdat de Munt een mooie bezetting heeft samengebracht... een volledig Franstalige, wat de tekstverstaanbaarheid van zowel aria's als dialogen ten goede komt.

De bezetting werd aangevoerd door de fantastische Stéphanie d'Oustrac als Béatrice. Ze zingt een doorleefde "Il m'en souvient" met een breed palet aan emoties. Sébastien Droy heeft een mooie homogene tenor en zingt een goede Bénédict al hebben de hoge noten van zijn bekende aria "Ah, je vais l'aimer" wat weinig glans. Anne-Catherine Gillet is een sprankelende Héro met een goede "Je vais le voir".

Publicatie: donderdag 31 maart 2016 om 06:55
Rubriek: Opera