Il Grand' Inquisitor

Dietrich Henschel in de Munt

Twee weken geleden brachten Dietrich Henschel en Fritz Schwinghammer een liedrecital in Parijs met onder andere Schwanengesang op het programma. Vandaag stonden ze in de Munt met enkel Schuberts liedcyclus, maar wel ingekleed in een "concept".

Dietrich Henschel voegt na bijna elk lied een stuk Franse tekst in uit "Pedro Páramo", een roman van de Mexicaanse schrijver Juan Rulfo. Vooral tijdens de Rellstab-liederen kregen we zo een grote hap Franse tekst te verwerken. Of die teksten enig uitstaans hebben met Schwanengesang zullen we maar moeten geloven. Ze zijn blijkbaar weer niet belangrijk genoeg om ze af te drukken in het programmaboekje, noch die van de liederen trouwens. Deze keer heeft de Munt het excuus bedacht dat dit op vraag van de vertolkers was...

Behalve deze Franse teksten, hebben Dietrich Henschel en een zekere Clara Pons nog een bijkomend concept bedacht door videobeelden te projecteren op het brandgordijn. Het getuigt ongetwijfeld van een ver doorgedreven tekstanalyse om wuivend riet in een beekje te bedenken bij Liebesbotschaft of een onstuimige zee met een vissersboot voor Das Fischermädchen. Sommige beelden zijn met een handcamera gefilmd... van al dat onstabiel geschud zou een mens haast zeeziek worden.

Binnen het concept past ook nog wat acteerwerk van Henschel en dat is af en toe best te genieten als hij Kriegers Ahnung liggend op de grond zingt, of Abschied terwijl hij door de zaal wandelt, of als hij Der Atlas met de rug naar het publiek begint. Maar het sterkste beeld vond ik Der Doppelgänger. Voor een keer geen storende video maar een volledig donker podium en enkel één spot op Henschels gezicht en bovenlijf. Het kan soms zó simpel zijn.

Op vocaal vlak vond ik hem in betere doen dan in Parijs. Zijn lage noten klinken wel niet echt door en in Aufenthalt glijdt hij soms naar de noten. Maar in het algemeen klonk zijn stem ronder en homogener met minder geroep en geblaf.

Publicatie: zondag 21 februari 2010 om 22:33
Rubriek: Liedrecital