Il Grand' Inquisitor

Don Carlo in Essen

De opera van Essen speelt Verdi's Don Carlo in de Italiaanse versie in vier bedrijven. Ze hebben daarvoor de schitterende productie van Robert Carsen binnengehaald.


Filippo, Groot-Inquisiteur (foto © Hans Jörg Michel)

Zes jaar geleden was deze enscenering voor het eerst te zien in Straatsburg. Ik ga niet herhalen wat ik toen schreef over deze Hamlet-geïnspireerde Don Carlo met een origineel einde... maar het is een opvoering die je moet proberen te zien, als je de kans hebt.

In Essen hebben ze uiteraard een volledig nieuwe bezetting, met één uitzondering. Ante Jerkunica was in Straatsburg de Groot-Inquisiteur, hij is nu "gepromoveerd" tot Filippo. Het is altijd een plezier om een echte bas te horen in deze rol, met zijn warme diepe orgeltonen die indrukwekkend de zaal inrollen. Ook in zijn monoloog vertolkt hij met nuance en prachtig mezza voce een gebroken en eenzame monarch.

Karl-Heinz Lehner stond als Groot-Inquisiteur vocaal op ooghoogte met Jerkunica. Met zijn zwarte bas kregen we een confrontatie in het derde bedrijf waarbij mijn nekhaar ging rechtstaan. Ook de derde bas, Christoph Seidl, was een monumentale monnik. De vierde lage stem in de bezetting was de zwakste schakel van de avond. Tobias Greenhalgh is nog lang niet klaar voor de rol van Posa. Idealiter krijg je hier een echte Verdi-bariton te horen, maar lyrische baritons kunnen soms ook overtuigen. In het geval van Greenhalgh zijn er een paar interessante klanken te horen, maar de onderste helft van zijn stem verdwijnt in de coulissen. In al zijn scènes bleef ik op mijn honger zitten.

Gaston Rivero was daarentegen een uitstekende Don Carlo met een zonnige tenor en veel spinto-kleuren. Gabrielle Mouhlen hinkt op twee benen als Elisabetta. Vaak lijkt haar stem te hoog in haar keel te zitten, waardoor ze interpretatief geen kant uitkan. Soms lukt het wel, zoals in de romanza waarmee ze afscheid neemt van de Gravin van Aremberg. Maar "Tu che le vanità" was slaapverwekkend monotoon. Nora Sourouzian zong zowat iedereen van het podium. Haar Eboli is een echte "tigre al cor ferita", die met "O don fatale" het derde bedrijf indrukwekkend afsluit, maar ook een uitstekende Sluieraria zingt.

Publicatie: zaterdag 23 april 2022 om 09:36
Rubriek: Opera