Il Grand' Inquisitor

Cosi fan tutte in de Munt

De Munt heeft de uitdaging aangenomen om de drie Mozart-Da Ponte-opera's tot één grote productie samen te laten smeden door het regisseursduo Jean-Philippe Clarac en Olivier Deloeuil. Gisteren zag ik deel twee... Cosi fan tutte onder leiding van Ben Glassberg.


Despina, Don Alfonso, Dorabella, Guglielmo, Ferrando, Fiordiligi (foto © Forster)

We staan weer voor het Brussels appartementsgebouw van Nozze waar twee brandweermannen, Guglielmo en Ferrando, een brancard met het vermoorde lichaam van de Commendatore naar buiten rollen. De zusjes Fiordiligi en Dorabella wonen hier ook, Despina heeft er een kledingzaak. Ook nu duiken weer andere personnages op zoals de Graaf of Don Giovanni, of de Gravin die komt winkelen bij Despina. Het is allemaal iets minder druk dan in vergelijking met Nozze al wordt er nog altijd duchtig de trappen op en af gelopen.

Don Curzio, vertolkt door Yves Saelens, maakt ook zijn opwachting en zingt de korte buffo concertaria "Con ossequio, con rispetto" vlak na "Un aura amorosa". Don Alfonso smokkelt Figaro's "Aprite un po' quegli occhi" binnen, vlak voor Despina's chocomelkscène. Riccardo Novaro zingt Don Alfonso met een mooi bijtende bariton. Caterina Di Tonno had in Nozze weinig indruk gemaakt als Barberina. Ze zingt Despina ook met een te kleine stem.

Na Cherubino is Ginger Costa-Jackson een even schitterende Dorabella met een passionele "Smanie implacabili" en een heerlijk donkere vertolking van "E amore un ladroncello". Vooraf stelde ik me wat vragen bij de keuze van Lenneke Ruiten als Fiordiligi. Ze schittert wel op ontroerende wijze in "Per pietà", maar bij "Come scoglio" had ik constant het gevoel dat ze tegen de limieten van haar stem aan het vechten was. Iurii Samoilov was een warm klinkende Guglielmo. Juan Francisco Gatell mocht als Ferrando zijn wereldprestatie van bij de Haneke-Cosi nog eens overdoen.

Publicatie: woensdag 11 maart 2020 om 16:46
Rubriek: Opera