Il Grand' Inquisitor

Die Zauberflöte in Antwerpen

Gisteren ging de herneming van David Hermanns productie van Die Zauberflöte bij Opera Vlaanderen in première. Deze Toverfluit zit nog altijd vol ongerijmdheden en rammelende dialogen, maar het blijft een goed uitgevoerde en onderhoudende voorstelling.


foto © Annemie Augustijns

In vergelijking met vier jaar geleden is de bezetting van de hoofdrollen grotendeels gewijzigd, in de eerste plaats met de Pamina van Lore Binon. Ze mag gerust tot de rijzende sterren aan het Belgisch sopranenfirmament gerekend worden. Eerder dit jaar was ze al een overtuigende liedzangeres. Pamina is haar eerste grote operarol en het is meteen een schot in de roos. Ze zingt met een mooi homogene stem in heerlijk Duits. "Ach, ich fühl's" was uitstekend, maar het hoogtepunt was toch haar duet met Papageno "Bei Männern".

Kenneth Tarver is een redelijke Tamino. In tegenstelling tot vroeger, heeft zijn stem ingeboet aan flexibiliteit en klinken zijn passagio-noten soms moeizaam. Koningin van de nacht Hulkar Sabirova begint met een spectaculaire "O zittre nicht" met veel dramatiek en forse hoge noten. Maar voor "Der Hölle Rache" zakt ze wat in en komt de scène rommelig en de hoge fa's dunnetjes over. Twee overblijvers van vier jaar geleden zijn Ante Jerkunica, die met zijn machtige bas Sarastro zingt, en Josef Wagner als een altijd energieke en donker gestemde Papageno.

Publicatie: donderdag 15 december 2016 om 19:06
Rubriek: Opera