Il Grand' Inquisitor

Aida* in Gent

Voor één keer mag het... uit volle borst de triomfmars uit Aida meebrullen. In het NTGent begint een nieuwe periode onder de leiding van Wim Opbrouck. Voor hun eerste productie inspireren ze zich enerzijds op Verdi's muziek en anderzijds op de opening van het Suez-kanaal.


foto © Phile Deprez

In 1871, hetzelfde jaar dat het "Nederlands Toneel van Gent" gesticht werd, ging Aida in première in het operahuis van Cairo, dat gebouwd was voor de opening van het Suez-kanaal. Voor de voorstelling Aida* van het NTGent werden alle medewerkers voor de gelegenheid even ingezet als koorlid. Ze zingen, vaak zonder woorden, stukken uit Aida in een muzikale bewerking van Jan Czajkowski. Het zijn niet alleen de grote koormomenten uit Verdi's opera, maar ook aria's zoals "Celeste Aida" of "O patria mia" werden verkoord. Het geheel klinkt allemaal verrassend goed en meeslepend.

De apotheose komt in het midden van de voorstelling als onder leiding van de zanger Christoph Homberger het publiek ook betrokken wordt in een samenzang van de triomfmars, daarbij begeleid door de fanfare "De Leiezonen". Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar iemand is die na de voorstelling niet neuriënd de zaal verlaat.

Het is echter niet enkel zang, er wordt tussendoor ook nog toneel gespeeld. Dat gebeurt dan vooral door Steven Van Watermeulen die de rol speelt van Ferdinand De Lesseps, de drijvende kracht achter de bouw van het Suez-kanaal. Hij reciteert bijvoorbeeld de speech die Lesseps anderhalve eeuw geleden hield bij de opening van het Suez-kanaal.

Deze voorstelling is wel geen opera... maar is absoluut de moeite waard om ervoor naar Gent te rijden.

Publicatie: vrijdag 1 oktober 2010 om 11:45
Rubriek: Opera