Il Grand' Inquisitor

Cavalleria Rusticana en Pagliacci in Düsseldorf

De regisseur Christof Loy is kind aan huis in de opera van Düsseldorf. We kennen hem vooral van een aantal redelijk geslaagde tot serieus desastreuze ensceneringen in de Munt. Het was dan ook even schrikken om een heel traditionele productie te zien van de klassieke "double bill" Cavalleria Rusticana en Pagliacci, die momenteel in Düsseldorf hernomen wordt.

Voor de twee opera's wordt één decor gebruikt dat bestaat uit een grijze muur. In Cavalleria is het de muur van de kerk. Door de open poort zien we ook een groot Christusbeeld, er is zelfs een Paasprocessie. Op de trappen neemt later het "publiek" plaats om naar de voorstelling van Canio en Co. te kijken.

De kostuums zijn bij Pagliacci wel iets moderner, dan bij Cavalleria waar het koor zwarte kostuums en rokken draagt. Enkel de kleurrijke jurk van Lola valt op tussen al dat grauw. Het is de jurk die Alfio voor haar meegebracht heeft van zijn reis... alhoewel hij op dat moment al lijkt te beseffen dat Lola hem bedriegt.

James Bobby zong dan ook een Alfio met macho-allures. Gustavo Porta is een tenor met veel Italianità in zijn stem en geeft een klassiek veristische vertolking van Turiddu. Jeanne Piland zingt haar Santuzza te proper en te verfijnd. Het klinkt allemaal wel mooi, maar soms ook wat kleinschalig. Theresa Kronthaler zong een verleidelijke Lola.

De vrouwelijke hoofdrolspeelster was ook het probleem in Pagliacci. Nedda is geen rol voor Sylvia Hamvasi. Ze heeft goede flexibele hoge noten, maar voor Nedda is ook wat spinto-kracht nodig om op te boksen tegen het orkest van Leoncavallo. In haar "normaal" repertoire zit onder andere Susanna, Gilda en Lucia... wat me logischer lijkt dan Nedda.

Gary Lehman was daarentegen een uitstekende Canio. Zijn stem klinkt niet zo Italiaans als die van Porta, maar zijn stem straalt, is groot en homogeen over zijn volledig bereik. Daarenboven wist hij ook te ontroeren met zowel "Vesti la giubba" of "No, Pagliaccio non son".

De Deutsche Oper am Rhein heeft ondertussen ook haar nieuw seizoen aangekondigd met een aantal mogelijk interessante premières zoals Dialogues des Carmélites of Frau ohne Schatten, allebei in een productie van Guy Joosten. Maar ook La bohème in de gevierde Carsen-productie van de Vlaamse Opera... voor wie nog eens een traantje wil wegpinken bij de gele paasbloemen.

Publicatie: maandag 7 juni 2010 om 17:23
Rubriek: Opera