Il Grand' Inquisitor

Violeta Urmana in Schwarzenberg

Gisteren hoorden we Sophie Rennert met een Schubert-Mahler programma. Vandaag hadden Violeta Urmana en Helmut Deutsch een gelijklopend programma uitgedacht.


(foto © Schubertiade Schwarzenberg)

De Schuberthelft van de avond was interessant opgebouwd rond liederen die zich 's avonds of 's nachts afspelen, al dan niet metaforisch verwant met het levenseinde. In hun selectie zaten ook weer een aantal onbekendere liederen. Zo begonnen ze met Die Gebüsche uit de Abendröte-cyclus, gevolgd door Florio en de dramatische scène Der Unglückliche, mooi opgebouwd tot "Die harte Hand des Schicksals dich verstiess". De nachtelijke Wanderer horen we Im Freien, waarbij Urmana de hoogste licht noten aanstipt, en de doodsparallel wordt getrokken in het bekende en sfeervolle Rellstab-lied Herbst. Een en ander leidde tot een ontroerende tussenstop met de Senn-Schwanengesang.

Urmana drukt met veel stuwing de onbedwingbare Wanderlust van Drang in die Ferne uit. Auf der Bruck - na Prégardien de tweede keer deze Schubertiade - was een verrassende keuze (tevens de eerste keer dat ik dit Schulze-lied door een vrouw hoor zingen). De innerlijke kalmte van Der Winterabend - één van mijn favoriete Schubertliederen - brengt rust. Het drinklied Dithyrambe leek vooral toegevoegd om een uitsmijter te hebben.

De Mahlerhelft begonnen ze met Lieder eines fahrenden Gesellen. Ze geeft lichtheid aan de vogeltjes in Wenn mein Schatz Hochzeit macht en zorgt voor een dramatisch contrast in Ging heut morgen übers Feld tussen de liefelijkheid van de natuur enerzijds, en het hartverscheurend slot anderzijds. In Ich hab' ein glühend Messer had ze een Kundry-moment bij "ihr silbern Lachen"... mooi klonk het niet, maar het werkte wel. Na deze Gesellenlieder, volgden nog vier Wunderhorn-liederen. Ze scoorde vooral met een hilarisch uitgeacteerde Trost im Unglück, waarbij de huzaar en het meisje treffend getekend werden.

Ze heeft het al vaker gezongen, maar ik denk dat Violeta Urmana zowat de enige is die Schuberts Himmelsfunken als bisnummer kiest. Nog meer vogeltjes - inclusief armgefladder - kregen we in het Abendröte-lied Die Vögel. En net als ik dacht dat we eens een Strauss-vrije Schubertiade zouden krijgen, sloten ze de avond af met Wie sollten wir geheim sie halten.

Publicatie: vrijdag 27 augustus 2021 om 23:16
Rubriek: Liedrecital