Il Grand' Inquisitor

Hans Pieter Herman in Zeist*

Voor het tweede (namiddag)recital van de Zeistse liedfestivaldag hebben de bariton Hans Pieter Herman en de pianist Bas Verheijden een Frans programma samengesteld onder de noemer "L'heure exquise".

Ze begonnen met een rariteit. Liederen van Massenet hoor je sowieso al niet vaak, maar zijn liedcyclus Poème d'avril had ik zelfs nog nooit in een recital gehoord. Het is een originele cyclus met een paar eigenaardigheden zoals het eerst lied Prélude of het laatste lied Complainte wat als een melodrama getoonzet werd, of Riez-vous ? dat onbegeleid voorgedragen wordt met een lang piano-naspel. Mogelijk is dit de reden waarom je het werk nooit hoort, maar Hans Pieter Herman geeft blijk van een idiomatische Franse voordracht. Daarenboven zingt hij met een aangename bariton met een goede hoogte - en zelfs een mooi falsetto zoals later zou blijken - maar een zwakker laag register.

Het volgende groepje is wat je op eender welk Frans liedprogramma zou kunnen tegenkomen met drie Verlaine-liederen van Debussy en drie klassiekers van Duparc. Hij zingt Phidylé met meer melancholie dan sensualiteit, en brengt het zo in lijn met Chanson triste. Die sfeer trekt hij nadien mooi door in La vie antérieure. Faurés beroemde Le papillon et la fleur brengt hij met een grappige expressie en vormt op die manier het ideale bruggetje naar het laatste deel van het recital met het lichter salonmuziekwerk, waarin Herman in het bijzonder uitblinkt, van enerzijds Cécile Chaminade met bijvoorbeeld het charmante Voisinage tot Reynaldo Hahn en uiteraard... L'heure exquise.

Publicatie: zondag 6 juni 2021 om 17:39
Rubriek: Liedrecital