Il Grand' Inquisitor

Il signor Bruschino in München*

Als maandagconcert voerde de Beierse opera vandaag Rossini's "farsa giocosa" Il signor Bruschino op in een regie van Marcus H. Rosenmüller.


Bruschino padre, Gaudenzio (foto © Bayerische Staatsoper)

Rosenmüller ensceneert de eenakter als een zwart-wit-film. De (relatief) bekende ouverture wordt gebracht als een stille film waarin we al ongeveer de achtergrond van het verhaal te weten komen. De impressario Gaudenzio wil zijn dochter Sofia uithuwelijken aan de zoon van Bruschino. Maar Sofia is verliefd op Florville, die dan op het idee komt om zich uit te geven voor Bruschino junior en zo geraken ze uiteindelijk toch getrouwd.

De muziek is vanaf de eerste noot herkenbaar als Rossini. Josh Lovell zong een goede Florville, het is een typische Rossinitenorrol vergelijkbaar met Almaviva. Hij krijgt repliek van een spitante Emily Pogorelc als Sofia, die onder andere schittert in "Ah, donate il caro sposo" (aria met obligate Engelse hoorn) met een mooi lyrisch eerste deel en een virtuoos slot. Misha Kiria ontgoochelde als Gaudenzio. Hij ratelt wel goed maar zijn intonatie was soms wat slordig en zijn coloraturen te geaspireerd. Vader Bruschino werd daarentegen wel goed neergezet door Paolo Bordogna met de aria "Ho la testa o è andata via" die al wat aan Don Magnifico doet denken.

Publicatie: maandag 22 maart 2021 om 21:58
Rubriek: Opera