Il Grand' Inquisitor

Manon Lescaut in Hamburg

Ik ben toevallig een paar dagen in Hamburg en dus kan ik in de Staatsoper een paar opera's meepikken. Gisteren hernamen ze Manon Lescaut in een productie van Philipp Himmelmann.


eerste bedrijf (foto © Monika Rittershaus)

Filmliefhebbers zullen Philipp Himmelmann misschien kennen van zijn Tosca-productie in Bregenz die even opduikt in de Bond-film Quantum of Solace. Zijn Manon Lescaut heeft ook filminvloeden, vooral die uit de oude doos. Johannes Leiacker heeft een eenvoudig eenheidsdecor ontworpen bestaande uit een glanzende vloer en wanden vol zwart-witfoto's. In de loop van de voorstelling worden die foto's omgedraaid tot een volledige spiegeldoos ontstaat. Gesine Völlm heeft zwart-witte carnevalskostuums ontworpen voor het koor. Lescaut en Geronte zouden niet misstaan in een vampierenfilm uit de jaren 1930. Des Grieux zit in smoking en met zijn fijn snorretje lijkt hij een dubbelganger van Clark Gable. Enkel Manon brengt wat kleur in het scènebeeld als een ingekleurde figuur in een zwart-witfilm.

In het "concept" van Himmelmann is Des Grieux echter de centrale figuur van de opera. Hij zit/staat/ligt heel de tijd op scène. Alles trekt achter hem voorbij. Er is geen interactie met de andere personages - zelfs niet in de liefdesduetten met Manon - alsof het herinneringen zijn. Er zijn ook stoelen waarop meer gestaan dan gezeten wordt... wat ik altijd idioot vind. Naar verluidt, was er bij de première in 2012 veel boegeroep en ook gisteren was er na het tweede bedrijf nog een eenzame boeroeper.

Op muzikaal vlak kwam het beste uit de orkestbak met dirigent Christoph Gedschold. María José Siri zong de titelrol. Haar Manon is iets beter dan de Amelia die ze in de Munt gezongen heeft... tenminste tot "Sola, perduta, abbandonata". Dan krijgt de emotionaliteit de overhand op haar legato en intonatie. Jorge de León zong een stevige Des Grieux al maakt hij geen al te beste eerste indruk. "Tra voi, belle" heeft geen charme maar wel veel vibrato. Maar zijn hoge noten zijn luid en dat scoort altijd goed bij het publiek...

Publicatie: woensdag 14 november 2018 om 08:51
Rubriek: Opera