Il Grand' Inquisitor

Elektra in Wenen

Het is bijna tien jaar geleden dat ik Nina Stemme nog eens gehoord heb... als een grandiose Aida in Zürich. Alhoewel ik geen Strauss-fan ben, kon ik deze Elektra toch niet laten liggen.

Het zal niemand verbazen dat Stemmes Elektra even fenomenaal is. Haar Elektra is niet hysterisch of waanzinnig, maar op alle vlakken beheerst. Dat wordt meteen duidelijk vanaf "Allein, weh, ganz allein". Haar vertolking is er een van ingehouden kracht. Ze weet natuurlijk dat ze moeiteloos over een forte orkest geraakt en dat doet ze ook. Maar minstens even indrukwekkend was het moment dat ze Chrysothemis op de schoot nam en "Von jetzt an will ich deine Schwester sein" zong als was het een slaapliedje. De nuances waarmee Nina Stemme deze rol zingt, is - wat mij betreft - letterlijk ongehoord en zijn van een subtiliteit die ik eerder van een doorwinterde liedzangeres zou verwachten.

Het was opvallend hoe briljant Peter Schneider het orkest van de Wiener Staatsoper dirigeert. De orkestbak zit dan wel stampvol, maar het orkest speelt slank en transparant. De strijkers worden in toom gehouden, waardoor allerlei details van de houtblazers naar boven komen. Je zou bijna denken dat Strauss een kameropera gecomponeerd heeft. Toen hij op het einde traag het podium opschuifelde, kreeg hij een ovatie die even overweldigend was als die van Stemme en - even opmerkelijk - het orkest bleef zelfs in de orkestbak zitten om die ovatie te delen.

Naast Elektra zijn de andere rollen meer opvulling. Dat neemt niet weg dat Anna Larsson een uitstekende Klytämnestra was met vergelijkbaar oog voor detail. Gun-Brit Barkmin zong Chrysothemis vooral met een luide stem en hoge schreeuwnoten die vaak naast de toon waren. Een verrassing was de Orest van Matthias Goerne. Zijn stem wordt met de dag donkerder, maar ze wordt daarom niet dieper... ondanks zijn vocale heroriëntatie in de richting van bas-bariton met rollen als Wotan, Holländer en zelfs Marke. Ik weet niet hoe hij die rollen zingt, maar de lagere Orest-noten van bijvoorbeeld "So musste er denn sterben" dragen voor geen meter.

Publicatie: zaterdag 14 november 2015 om 08:35
Rubriek: Opera