Il Grand' Inquisitor

Oratorio de Noël in München*

In deze kerstweek heeft de opera van München gekozen om het Oratorio de Noël van Camille Saint-Saëns op te voeren tijdens hun maandagavondconcert. Antonello Manacorda dirigeerde een solistenkwintet en het koor en orkest van de Beierse Staatsoper.

Ik moet zeggen dat ik dit mooie Kerstoratorium nog niet kende. Na een pastorale "Prélude" - "dans le style de Seb. Bach" - stellen vier solisten zich voor met "Et pastores erant". De tenor Benjamin Bernheim klinkt af en toe geforceerd en zingt met een weifelende toon, ook later nog in zijn aria "Domine, ego credidi". Okka von der Damerau domineert met haar dramatische mezzo. Etienne Dupuis zingt aanvankelijk met wat veel vibrato, maar dat vlakt snel uit, terwijl Ailyn Pérez boven het geheel uitstijgt. Maar het is wachten tot de aria "Expectans, expectavi Dominum" en de mezzo Tara Erraught voor het echt ontroerende moment van het concert.

Een onverwacht dramatisch koorintermezzo "Quare fremuerunt gentes" alsof de apocalyps al nabij is, vormt de start voor een aanzwellende finale. In het trio "Tecum principium" regeert de stilte met hemelse harp-arpeggio's van Gaël Gandino, gevolgd door een glorieus "Alleluia"-kwartet om met een kwintet en terug een pastoraal slotkoor af te sluiten... een mooi werk om te leren kennen.

Publicatie: maandag 21 december 2020 om 21:17
Rubriek: Oratorium